Zazen Roku 6. Motivation
Der er desv¾rre ikke mange, som f¿ler sig tiltrukket af zazen. Selv om nogle har l¾st om Zen, Zen kultur og Zen ¾stetik, og selv om andre dyrker japansk kampsport (budo), tŽ ceremoni (chanoyu), blomster arrangement (ikebana), eller japansk havekultur, er det meget fŒ, som ser den spirituelle vej, som gennem Œrhundreder er blevet inspireret af Zen buddhismen.
Selv de, der har fundet det erkendelsesm¾ssigt opl¿ftende at l¾se om Zens visdom, og som godt ved, at man ikke kan komme i dybden med sine Zen studier uden at praktisere zazen, g¿r det ikke. Der skal en ganske s¾rlig motivation til at begynde at sidde. Det skal f¿les som en n¿dvendighed i ens liv for overhovedet at komme videre med det og for at overvinde sine mentale, f¿lelsesm¾ssige og eksistentielle problemer. Det bedste er naturligvis at v¾re bidt af en gal s¿gen efter at opdage sin egentlige natur og realisere den.
Zen tr¾ning har ikke noget med psykologi, terapi eller filosofi at g¿re. Alligevel har livslang praksis af zazen netop noget at g¿re med ens mentale, emotionelle og eksistentielle menneskeliv. Hvis man praktiserer zazen i Œrevis sker der lidt efter lidt en afklaring af ens liv og de problemer og mangelsygdomme, som vi alle er betinget af.
Zen har i h¿j grad noget med befrielse at g¿re. Derfor skal motivationen til at praktisere zazen bunde i en tro pŒ, at ens befrielse er mulig og n¿dvendig for at kunne leve det liv, man gerne vil. Vi er alle forskellige, sŒ det kan v¾re alt muligt, man ¿nsker at blive befriet for. Buddhismen er ensbetydende med de 4 ¾dle sandheder, som beskriver en vej ud i friheden.
De fire ¾dle sandheder (catuhsatya) er f¿lgende:
Sandheden om kvalen (duhkha-satya)
Sandheden om kvalens opstŒen (samudaya-satya)
Sandheden om kvalens oph¿r (nirodha-satya)
Sandheden om vejen (marga-satya)
Der er en kval, men ingen der lider
Der er en Œrsag, men ingen forŒrsager
Der er et oph¿r af kval, men ingen erfarer det
Der er en vej, men ingen er pŒ vej
For at g¿re en lang historie kort, sŒ er den vej, der tales om, zazen. Ud af de fŒ, der er motiveret til at pr¿ve at l¾re zazen, er det endnu f¾rre som seri¿st bliver ved med at praktisere. Det er fordi, det tager mange timers zazen at komme ind i en praksis, sŒ man derved opdager, at den vej er uforlignelig. Man mŒ selv erfare, at man er pŒ rette vej, dvs. man mŒ have sŒ god en introduktion og sŒ megen tŒlmodighed, at man sŒ hurtigt som muligt opdager, hvor tilfredsstillende zazen er. Det er en sj¾lden vare.
De fleste falder fra efter nogle fŒ timers zazen, fordi resultaterne ikke viser sig lige med det samme, og ubehaget ved at sidde helt ubev¾gelig er sŒ stor, at man ikke synes, det er umagen v¾rd. De enkelte, der bliver tilbage bev¾ger sig langsomt hen mod en sesshin, hvor man sidder 10 timer dagligt i 7 dage. Her har man endelig chancen for at blive sŒ "hooked" pŒ zazen, at det inspirerer til at forts¾tte resten af livet. Da jeg for 40 Œr siden m¿dte min f¿rste Zen mester og begyndte at sidde, lovede jeg mig selv at sidde mindst en time hver dag resten af livet. Det har jeg overholdt.
Hen ad vejen finder man ud af, at zazen ikke g¿r Žn til et bedre menneske. MŒske bliver man lidt venligere og mere tŒlmodig. Buddhas oplysning eller "den store v¾kkelse" er ikke noget, som pŒ nogen mŒde kan opnŒs personligt. Der er intet "jeg" eller "selv" eller "mig" som erkender eller bliver oplyst. Der er heller intet specielt helligt ved den, som har opdaget sin egentlige natur. Men der er hen ad vejen en mere og mere klar bevidsthed om det vigtige ved de 4 bodhisattva l¿fter, som man mŒske reciterer hver dag f¿r eller efter zazen.
De fire l¿fter (pranidhana) er f¿lgende:
Lover
at befri dem.
Mentale
og emotionelle hindringer er ikke sv¾kkede
Lover
at afvise dem.
D¿rene
til dharmaen kan ikke t¾lles
Lover
at kende dem.
Buddhas
vej er uforlignelig
Lover
at gennemf¿re den.
De
fleste overs¾ttelser af denne tekst siger: "Jeg lover...." Dette har
jeg undgŒet ved at slette det personlige pronomen. Alligevel fremtr¾der teksten
som et personligt l¿fte. Det kan v¾re udm¾rket i begyndelsen af ens zazen praksis. Men for den, som er mere
erfaren lyder det noget indbildsk, fordi der sŒ ikke tages hensyn til den
nŒdegave buddhismen har at tilbyde. Derfor vil jeg foretr¾kke, at l¿fterne udtrykkes
i gerundiv form dvs. en passivform af
verbet, der fungerer som et adjektiv, og som udtrykker, at noget b¿r ske.
Gerundiv
defineres som en passiv fremtids till¾gsmŒde (futurum participium passiv).
Noget skal eller b¿r g¿res; det er det som b¿r finde sted. En eksaminand er Žn, som skal eksamineres. En
konfirmand er Žn, som skal
konfirmeres. En konfirmant derimod er
Žn, som bekr¾fter, hvorimod konfirmanden
bekr¾ftes. Det har stor betydning teologisk set for konfirmanten bekr¾fter selv sin dŒbspagt, mens
konfirmandens dŒbspagt bekr¾ftes af
Gud. Og det er den rette forstŒelse.
Hvem
eller hvad er det sŒ i buddhismen, som f.eks. lover at befri alle levende
v¾sner. Det er Amitabha (jap. Amida) Buddha, som ogsŒ kaldes Amitayus. Amitabha betyder "det ubegr¾nsede liv", og Amitayus betyder "det ubegr¾nsede
lys". Man forestiller sig, at Amida Buddha
befinder sig i "det vestlige paradis Sukhavati"
(jap. Jodo), som ikke er et sted, men
en bevidstheds tilstand.
Jodo er derfor et udtryk for, at i
menneskets egentlige natur er visdom og medf¿lelse to sider af samme natur. Amidas l¿fter er sŒ omfattende og sŒ
radikale, at Nirvana ikke kan blive
Žt med Samsara i et menneskes liv f¿r
alle levende v¾sner er befriet. De
fire l¿fter (pranidhana) skal derfor
overs¾ttes som f¿lger:
Levende v¾sner er ikke afgr¾nselige
De b¿r befris
Mentale og emotionelle hindringer er ikke sv¾kkede
De b¿r afvises
D¿rene til dharmaen kan ikke t¾lles
De b¿r kendes
Buddhas vej er uforlignelig
Den b¿r gennemf¿res
HvornŒr bliver disse fire l¿fter realiseret i et menneskes liv? Det bliver de i og med erkendelsen af vor egentlige natur og det livslange arbejde med at assimilere denne erkendelse i hvert ¿jeblik af ens liv. Det er en bevidst, vŒgen og alt inddragende erkendelse, som ser ind i det det evige nus virkelighed.
Erkendelsen af vor egentlige natur er en opdagelse, som enten er pludselig eller som lidt efter lidt forstŒs. Den pludselige erkendelse er begyndelsen til at integrere denne erkendelse i ens liv. Den gradvise forstŒelse tager Œrs praksis, indtil det bliver helt klart for en, hvad det egentlig drejer sig om.
L¿fterne er allerede realiseret, men dette er meget sv¾rt at forstŒ. Amida Buddhas l¿fter er en udstrŒling af ethvert levende v¾sens buddhanatur og skal ikke skabes pŒ ny, idet de altid har v¾ret virkeliggjort fra evighed til evighed. Det g¾lder for os om at opdage, hvad det betyder. Det sker gennem Zen praksis, enten ved en pludselig erkendelse eller gradvist. Vi bliver gennem vor praksis lidt efter lidt bevidste om de l¿fter, som Amida Buddha allerede har opfyldt.